Rekken, wel of niet in de warming-up?

Deze Blog is geschreven door Céline de Geus, fysiotherapeute en sportfysiotherapeute in opleiding, begeleidster van Hockeyclub Phoenix.

De Geeresteingroep heeft veel kennis omtrent blessures en blessurepreventie binnen de hockeysport. Profit in Zeist kent een prachtige locatie tussen de hockeyvelden waarbij iedereen naar binnen kan stappen indien er vragen zijn voor de fysiotherapeut. Arjen Onland en Sicco Janmaat zijn de vaste gezichten als fysiotherapeuten van Heren 1 Schaerweijde, Koen Verburg verzorgt de fysiotherapie voor Dames 1 Schaerweijde. Daarnaast is Willem Jan aanwezig voor de nodige manuele therapie voor de hockeyers, was Martijn jaren de fysiotherapeut van Heren 1, speelde hij zelf in heren 1 en was hij ook onderdeel van de vaste begeleiding van het Kroatische hockeyteam. Céline de Geus was jaren de vaste fysiotherapeut van Dames 1 Schaerweijde en probeert nu de blessures binnen de hockeyclub Phoenix te minimaliseren middels spreekuren voor de jeugd en senioren. Sinds vorige jaar is zij lid van de Medische Commissie binnen Phoenix en werkt zij onder andere mee aan het schrijven van een Trainingshandleiding, onder andere over blessures, core training, voeding, stretching en over een goede Warming up en Cooling down. Hieronder een informatief stukje uit deze handleiding over het onderwerp Stretching!

“Wanneer je verschillende trainers/artsen/fysiotherapeuten spreekt over het onderwerp stretchen dan zal je verschillende visies horen. De een zegt dat je het wel moet doen de ander zegt dat het onzin is of dat je alleen maar statisch of dynamisch moet rekken. De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat er verschillende manieren zijn van rekken met verschillende redenen waarom je het kan doen. Daarbij is elk lichaam anders (man/vrouw/hypermobiel of juist de mensen met stijve gewrichten).  

Om als trainer een keuze te maken of je iets wel of niet doet zal ik proberen kort uit te leggen wat wanneer verstandig is om te doen qua stretchen. 

Wanneer we het hebben over de jeugd hockeyers dan zijn dat jonge spelers die net voor/tijdens of na hun groeispurt zitten. Wanneer je groeit, groeien je botten wel maar de spieren niet. De spieren worden als het ware uitgerekt waardoor je tijdens je groeispurt last kunt krijgen van de spieren of van de aanhechtingen. Een veel voorkomend probleem bij jongens in de groeispurt is bijvoorbeeld pijn onder of rond de knieschijven of pijn aan de hakken tijdens het rennen. Om deze klachten voor te zijn, is stretchen een oplossing.  

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat iemand heel stijf of juist heel soepel kan zijn in de gewrichten. Iemand met soepele gewrichten kan bijvoorbeeld makkelijke de handen plat op de grond leggen, knieën of ellebogen overstrekken, duim tegen onderarm drukken of pink verder dan 90 graden naar achter kunnen doorduwen. Deze sporters hebben spierspanning nodig om hun gewrichten stabiel te kunnen houden. Wanneer je deze sporters veel laat rekken, haal je deze spanning er af en kan dit een groter risico geven voor blessures.  

Dus wat is nu het verstandigste om te doen? Dit is dus complexer dan simpel te zeggen dat je het juist wel of juist niet moet doen. Om te voorkomen dat je de aanhechtingen te veel belast, is de voorkeur om juist dynamisch te rekken omdat iemand dan binnen zijn eigen grens beweegt naar de eindgrens en dit verder niet vast houdt. Er komt een stretch prikkel aan om de doorbloeding te stimuleren maar de vezels zelf stimuleer je niet om te verlengen (daarvoor is de rek prikkel te kort). Daarbij is het dynamisch rekken speelser en gaan spelers dit sneller in teamverband doen in plaats van dat spelers langs de zijlijn staan te ouwehoeren zonder iets op te rekken. Om nog efficiënter met de tijd om te gaan, kun je dit dynamisch stretchen dusdanig invullen dat je ook de core traint! “

Wil je hier nog meer over weten of heb je specifiek een vraag als sporter of als teamlid, neem dan contact met haar op via 030-2673281 of via c.degeus@geeresteingroep.nl

Attachment