Blog door David den Hartog, Sportfysiotherapeut en Manueel Therapeut

Het einde van een kwakkelwinter, het zonnetje breekt langzaam door en het wordt langer licht ’s avonds.
Dit is meestal het startschot voor veel mensen om te starten met een zo langzamerhand steeds populairder wordende sport: hardlopen!
Er worden nieuwe schoenen gekocht, het liefst met flitsende kleuren, hardloopkleding, een app of horloge voor de tijdwaarneming en dan lekker beginnen toch??
Wist u dat 90 procent van alle hardloopblessures (en geloof me, ik zie er gedurende het jaar verschillende langskomen!) ontstaan door een te snelle opbouw? De meeste loopschema’s houden maar weinig rekening met het individu. Sportverleden, algehele fitheid, bouw, leeftijd, looptechniek zijn zo maar een aantal factoren die het onmogelijk maken om een schema te schrijven die voor een ieder direct passend is.
Dus wat te doen? De basisregel is: Doe vooral niet te gek! Let op signalen zoals vermoeidheid, pijntjes en klachten maar hou je vooral aan je beginnersschema!
En hoe kom je aan een goed schema? Het internet biedt veel mogelijkheden maar bieden voornamelijk schema’s aan die niet individueel gemaakt zijn. Het aansluiten bij een loopgroep met goede begeleiding biedt uitkomst voor diegene die twijfelen of ze een goed schema kunnen vinden.
Twijfel je echt of je geschikt bent voor de hardloopsport of ben je snel en vaak geblesseerd? Maak dan eens een afspraak bij een van onze gespecialiseerde sportfysiotherapeuten of loop binnen op het inloopspreekuur. Wij kunnen je vast van advies voorzien, of je binnen ons netwerk verwijzen naar een passende loopgroep.
Hoewel je bij een intensieve sport als hardlopen blessures nooit helemaal kunt voorkomen, is een goede opbouw, goed materiaal, goede begeleiding en het in kaart brengen van risicofactoren en daar op in te spelen met bijvoorbeeld ondersteunende oefeningen wel een goede manier om dit risico zo klein mogelijk te maken.
Op naar een mooie, gezonde, fitte en blessurevrije hardloopperiode!