Kunstgras vs Natuurgras; Wat zijn de feiten?

Door: Marielle Schaap, Fysio- en Manueeltherapeute in Woudenberg

 

Voetbal is wereldwijd een hele populaire sport, die ook in Nederland veel beoefend wordt. Helaas kent het voetbal ook een hoog risico op blessures. Zo veroorzaakt veldvoetbal 18% van de totale sportblessures in Nederland! Sinds de introductie ervan is er al een discussie gaande over een mogelijke toename van blessures door kunstgras. In deze blog zoeken we uit wat de feiten zijn over kunstgras vs natuurgras.

 

Veel clubs kiezen tegenwoordig voor kunstgras; kunstgras heeft enkele voordelen ten opzichte van natuurgras: Het is altijd bespeelbaar, ook bij slechte weersomstandigheden, het is vlak zonder pollen etc, het gras is altijd even hard waardoor de omstandigheden altijd hetzelfde zijn en het is veel onderhoudsvriendelijker. Er zijn echter ook nadelen: Ook al is kunstgras door de jaren heen enorm verbeterd, het geeft nog steeds meer brand- en/of schaafwonden bij het maken van slidings. Daarnaast is het harder dan natuurgras, wat een andere dynamiek geeft op de gewrichten dan natuurgras. Daarnaast leeft er bij veel voetballers het idee dat de kans op blessures groter is bij het spelen op kunstgras.

 

Omdat niemand op blessures zit te wachten, wordt er veel onderzoek gedaan naar factoren die het ontstaan ervan kunnen verminderen. Zo zijn er verscheidene onderzoeken gedaan naar het ontstaan van blessures op kunstgras versus natuurgras. Oudere onderzoeken tonen aan dat dit voor de eerste generaties kunstgrasvelden inderdaad het geval was. Inmiddels is er de derde generatie kunstgras, die speciaal ontwikkeld is voor het voetbal. Recente onderzoeken tonen aan dat er geen significant verschil is in het aantal blessures dat ontstaat op kunstgras ten opzichte van het aantal blessures dat ontstaat op natuurgras.

 

Er zijn echter wel verschillen in het soort blessures dat ontstaat. Spelen op kunstgras vergroot de kans op enkelblessures, terwijl bij het spelen op natuurgras de kans op lies-, bovenbeen- en knieblessures groter is. Daarnaast zijn er enkele andere interessante uitkomsten, die kunnen helpen het risico op blessures te verkleinen. Het blijkt dat het van groot belang is om de juiste schoen bij het juiste grastype te dragen. Kunstgrasschoenen hebben kortere noppen die meer stabiliteit en comfort bieden op kunstgras, waar natuurgrasschoenen lagere noppen hebben die beter functioneren op natuurgras. Ook is gebleken dat het zinvol is om op 1 ondergrond te spelen. Dan went je lijf aan dat type gras en maakt het aanpassingen in stabiliteit en coördinatie op dat type veld. Wanneer je steeds wisselt tussen kunst- en natuurgras kan je lijf deze aanpassingen niet maken en heb je meer kans op een blessure. Hou er dan ook rekening mee, dat wanneer je vereniging wisselt van grastype, je lijf hier even aan moet wennen. Je kan eventueel je trainer vragen hier extra aandacht aan te besteden in de trainingen.

 

We wensen je veel blessurevrij voetbalplezier!