Interview met veldrijder Lars van der Haar!

Woudenberger Lars van der Haar is in 2011 en 2012 wereldkampioen veldrijden bij de beloften geworden. Sinds 2012 rijdt hij bij de elite en is hij al tweemaal Nederlands kampioen geworden en tweemaal derde in het wereldkampioenschap! In het kader van de maand van het fietsen stelden we hem enkele vragen:

1) Waarom ben je ooit gaan fietsen?
“Ik had een blessure met turnen aan mijn achillespees, die bleek wat te kort na tijdje fysio, en kreeg ik van David advies om minder te gaan turnen, was toen nog maar 10of 11 jaar. Ik ben vrij competitief, dus dat vond ik niet zo leuk, en ben toen iets anders gaan doen. Mijn vader fietste voor de lol en zo ben ik er in gerold.”

2) Hoe ziet een gemiddelde trainingsdag voor jou eruit?
“Meestal begint dat met een stevig en goed ontbijt. En dan zal ik tussen 9:30-10u op de fiets stappen om dan mijn training te doen. Die trainingen verschillen enorm; van heel lang 5,5u, tot korte training met zware blokken. Daarnaast doe ik ook nog hardloop training voor het cyclocrossen wat ik in de winter als hoofdsport doe. Ook doe ik nog fitness. Al met al vrij veel om in een week te plannen. Maar we proberen altijd samen met de trainer een goede balans te vinden tussen training en rust.”

3) Houdt je rekening met je voeding? (in het algemeen en tijdens trainingen?)
“Ik hou zeker rekening met mijn voeding, ik kan niet elke dag slecht eten. Ik probeer gevarieerd en gezond te eten. Af en toe kan er natuurlijk wel een patatje of pizza van af. Maar niet te vaak. Verder zorg ik in de training en vooral de wedstrijden dat ik voldoende voeding en drinken binnen krijg. De ploeg heeft hier ook bepaalde protocollen voor wat de juiste hoeveelheden zijn bij bijvoorbeeld warm of koud weer. Ook het eten voor een wedstrijd is erg belangrijk, wij doen dit namelijk altijd 3u voor de start van de wedstrijd, om zo geen last van de maag te krijgen. Als je gaat rijden met een volle maag dan zal dat extra energie kosten die niet naar de benen toe gaat. De maag vraagt dan extra bloed(voeding) om het eten te verteren. En dat is dan bloed wat je eigenlijk had kunnen gebruiken in de benen.”

4) Besteden jullie naast fysieke training ook aandacht aan mentale training? (sportpsycholoog of iets dergelijks?)
“Het is beschikbaar in de ploeg maar heb er zelf nog niet mee te maken gehad. Wel hebben we natuurlijk een coach die in principe dat al een heel stuk op zich neemt en zo je zorgen of soms je gretigheid in bedwang houdt.”

5) Heb je wel eens blessures?
“Ja zeker, ik heb veel last van mijn schouders die soms bijna uit de kom gaan. Ik ben hypermobiel wat inhoud dat mijn spieren nogal soepel zijn. Dit heeft voordelen en nadelen. Nadeel is de schouder, voordeel is dat waarschijnlijk bij bepaalde valpartijen mijn sleutelbeen was gebroken als mijn arm niet uit de kom was gegaan.”

6) Wat doe je aan blessure preventie? (afstellingen fiets, trainen enz)
“Ik doe met mijn fitness natuurlijk veel aan core stabiliteit wat erg belangrijk is om al de meeste blessures aan je lichaam te minimaliseren. Daarnaast hebben wij natuurlijk elk jaar en soms zelfs vaker een check of wij nog goed op de fiets zitten. Dit gebeurd dan met plakkers op lichaam en zo kunnen zijn op de computer de hoeken van ons hele lichaam tijdens inspanning meten. Zo zien zij waar de knelpunten zitten en zullen die proberen te verhelpen door de fiets anders af te stellen.

7) Hoe belangrijk is fysiotherapie voor jou?
“Onmisbaar. Het is de monteur van mijn lichaam. Als ik ergens echt last van heb en rekken en strekken helpt niet meer dan is de fysio daar om mij weer de goede richting in te zetten.”

8) Heb je tips voor beginnende fietsers?
“Vooral eigenlijk waar we het net ook over hebben gehad, die fiets meting! Ik zie toch zo vaak beginnende fietsers die totaal niet goed op de fiets zitten. Dan hebben ze een dure fiets gekocht en dure kleding, maar zitten helemaal scheef op de fiets en zitten zo maanden bij de fysio. Dit terwijl je voor 100-150 euro perfect professioneel op je fiets gezet kan worden. Ook voor mensen die al last van rug hebben kan dat zo enorm veel schelen, zodat ze weer met plezier kunnen fietsen.”

“Verder is een belangrijke dat je voor je materiaal zorgt. Zorg gewoon dat je fiets schoon is na een vieze training, spuit die fiets af en droog je ketting af en dan wat nieuwe olie erop. Ook goede banden met voldoende profiel is erg belangrijk! Dan kom je ook niet zo snel in de problemen op je training.”