Het belang van een goede fietshouding bij blessurepreventie

Deze blog is geschreven door Remco van Dijk, fysiotherapeut, manueel therapeut in opleiding, en dit jaar 2e in de ronde van Scherpenzeel!

WRS 3

Fietsen naar school, een tochtje door de mooie natuur, crossen door de bossen of een lange fietstocht van 150km op een dag. Fietsen is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dit komt onder andere door de ontwikkelingen van de e-bike, resultaten van de Nederlanders in de wielersport, aanleg van leuke en mooie (mountainbike)routes in onze omgeving.

Fietsen zijn er in allerlei soorten een maten en iedere soort fiets heeft zijn functie. Denk hierbij aan de functionaliteit en comfort van de fiets. De E-bike vergroot toch voornamelijk de mobiliteit en vitaliteit van mensen die anders moeite hebben met fietsen. Een mountainbike is, met zijn vering, gemaakt om over ruig terrein te rijden en de racefiets is, met zijn aerodynamische design, gemaakt om snelheid te maken.

Het kan soms zijn dat mensen klachten ervaren tijdens het fietsen, dit is jammer want fietsen is leuk en gezond! Een groot aspect bij het ontstaan van deze klachten is de houding die men aanneemt tijdens het fietsen. Door de verschillende soorten van fietsen is de juiste houding op iedere fiets weer anders. In deze blog zal ik het voornamelijk hebben over de comfortabele fietshouding die de kans op blessures doet afnemen en bestaande klachten kan verminderen.

Rug of schouders.

Veel mensen ervaren klachten in de rug of schouders. Dit kan te maken hebben met de manier waarop je op de fiets zit. Zit je namelijk wat verder van je stuur af dan leun je meer voorover, wat meer belasting geeft op de rug en schouders. Deze klachten kunnen verholpen worden door meer op de billen te gaan zitten. Hierbij helpt het om de afstand tussen zadel en het stuur kleiner te maken. Dit kan betekenen dat het zadel naar voren gezet kan worden, of de stuurpen verkort moet worden. Bij de aanschaf van een nieuwe fiets is het aan te raden ook te letten op de lengte van de bovenbuis, is deze namelijk te lang krijg je het zelfde effect.

blog fietsen 1

Bij een sportieve fiets kunnen meer aanpassingen gemaakt worden. Denk dan aan de afstellingen van zadelpen, stuurpen en schoenplaatjes, maar ook het formaat van frame is zeer belangrijk. Zo zitten er kleine trucjes in een frame om het comfort te vergroten, vraag hierna bij een fietsspeciaalzaak.

De sportieve fietser zit toch al snel voorover, daarom is het goed om de rug sterker te maken. Hoe je dit kunt doen kun je lezen in de vorige blog met oefeningen voor core stability. Kom je er toch niet uit, neem dan contact op met een fysiotherapeut.

Knie en voetklachten:

Veel knieklachten die ontstaan tijdens het fietsen zijn toch ook het gevolg van een verkeerde fietshouding. Ik zie veel mensen fietsen met een kleine bewegingsuitslag van de knie. Dit houdt in dat de knie nauwelijks gestrekt wordt wanneer de trapper beneden staat, en de knie erg gebogen wordt wanneer de trapper boven staat. Dit geeft veel klachten aan de voorzijde van de knie. Het is dan ook aan te raden het zadel wat te verhogen. De knie mag net niet gestrekt worden wanneer de trapper op het laagste punt staat, hierbij moet de voet horizontaal zijn zodat het overdragen van de krachten vanuit de knie naar de voet en door naar het pedaal optimaal plaats kan vinden. Bij het verhogen van het zadel moet wel een afweging gemaakt worden in verband met veiligheid; kun je de voet nog wel aan de grond zetten? Let op dat bij het verhogen van het zadel, het zadel ook iets naar achteren verplaatst word.

blog fietsen 2

Hoewel de tekening hierboven een wielrenner laat zien is de hoek van de knie voor iedereen wel gelijk.

 

Regelmatig zie ik ook mensen die de fiets in een zware versnelling hebben staan en daarbij een relatief laag aantal omwentelingen maakt. Dit kost veel kracht en kan op den duur ook klachten aan de knie geven. Een simpele oplossing is dan om te fietsen in een lagere versnelling en dus meer omwentelingen te maken. Dit is voor de meeste mensen erg wennen maar uiteindelijk verlicht het wel de klachten.

Met een paar aanpassingen kan je een hoop blessureleed voorkomen! Wil je hier meer over weten, dan kan een goede rijwielzaak je helpen om de fiets goed af te stellen. Voor de meer sportieve fietsers is het mogelijk om een fietsmeting te laten doen, er word dan middels camera opnames een fietspositiemeting of fietsbewegingsanalyse gemaakt, waarna de fiets volledig op je afgesteld kan worden. Hier kan ook gekeken worden welk zadel het meest geschikt is wanneer je veel last hebt van zadelpijn. Kijk voor meer informatie hierover op www.velometric.nl of www.fietsanalyse.nl

 

Veel fietsplezier!