Een steuntje in de rug!

Lage rugklachten, iedereen krijgt er wel een keer mee te maken.

Of het nu overbelasting is na een verhuizing, of een langdurige blessure zoals een hernia; niemand is blij met lage rugpijn! De klachten kunnen je flink belemmeren in je dagelijks leven; je kan je niet makkelijk bewegen, werken gaat niet altijd, en een prettige houding vinden is een uitdaging, wat slapen nog wel eens moeilijk maakt.

Gelukkig hersteld 90% van de gevallen van lage rugpijn binnen 4 weken. Soms komen de klachten echter snel weer terug, of houdt de rugpijn langer aan. Dan is het handig om te weten wat je zelf kan doen om rugklachten te voorkomen of te verminderen! In deze blog proberen we tips en adviezen te geven over dit onderwerp.

Het lichaam hersteld op zijn eigen manier. Weefsels hebben een vaste hersteltijd; die tijd is nu eenmaal nodig om de schade weer op te ruimen, en die tijd kan je niet echt inkorten. Er zijn echter een aantal factoren waarop je zelf invloed kan uitoefenen om de voorwaardes om te kunnen herstellen zo optimaal mogelijk te maken! Zo zorg je ervoor dat er geen nieuwe schade ontstaat, en dat je het herstelproces niet ophoudt. Deze tips helpen ook preventief tegen rugklachten.

1) Zoek een goede balans tussen rust en inspanning

Bewegen is gezond, en rust roest! Beiden helemaal waar; door bewegen maak je je lijf sterker, en zorg je voor een goede conditie en spierdoorbloeding. Wandelen, zwemmen en fietsen zijn geschikte vormen van bewegen waarbij de rug niet overmatig belast word. Wissel het bewegen wel af met ontspanning! Je lijf krijgt dan ook weer de tijd om te herstellen van de inspanning, en je kan je batterijtje weer even opladen. Goed slapen is dus van belang! Daarbij neemt in liggende positie de druk op de tussenwervels af, en kunnen deze herstellen nadat ze de hele dag de druk in de rug opvangen.

Ook geestelijke ontspanning is erg belangrijk! Stress en zorgen hebben invloed op je houding en de spierspanning in je lichaam wat weer voor rugklachten kan zorgen. Neem dus de tijd om leuke dingen te doen waar je geestelijk van ontspant! Wanneer je uitgerust bent en lekker in je vel zit heb je minder kans op rugklachten.

2) Let op een goede houding

Bij het voorkomen of verminderen van lage rugpijn geldt letten op een goede houding op meerdere fronten!

Natuurlijk is een goede werkhouding een vereiste; je brengt gemiddeld 8 uur per dag door op het werk! Let daarom op de afstellingen van je werkplek. Of dit nu in de auto is, achter het bureau of veel staand; zorg voor een goede stoel en let op of alles op de juiste hoogte staat, zo maak je het jezelf makkelijker om een juiste houding aan te nemen. Vaak is er een werkplekdeskundige beschikbaar om je hierbij te helpen.

deze pagina geeft ook tips hierover.

Zorg ervoor dat je regelmatig van houding wisselt! Om een goede doorbloeding te houden en de rug niet te statisch te belasten.

Wanneer je veel moet tillen is een juiste til techniek van groot belang! Ga door de knieën, span de buikspieren aan, til met een rechte rug, en draag het gewicht dichtbij je.

lifting

De slaaphouding is ook van belang! Je matras moet je lijf goed ondersteunen en afgestemd zijn op je gewicht; het moet je op de juiste plaatsen steun bieden zodat je wervelkolom zo veel mogelijk gelijkmatig belast wordt. Ook moet het matras niet te oud zijn; dan verliest het zijn steunende werking. Denk daarnaast ook aan een goed kussen. Een betere bedden speciaal zaak kan je vaak goed informeren over welk matras geschikt is voor je lijf.

slaapposties-zij

Blijf alert; ook wanneer je een goed bed hebt en je werkplek juist afgesteld is blijft het zaak om zelf goed rechtop te blijven zitten, je buikspieren licht aan te spannen en je schouders te ontspannen. Een goede omgeving helpt je hierbij, maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

3) Leef gezond

Wanneer je gezond bent, heb je minder kans op rugklachten. Factoren als overgewicht, roken en een inactieve levensstijl kunnen risicofactoren zijn voor het ontstaan van rugklachten: overgewicht en te weinig bewegen zijn belastend voor de wervelkolom, en roken verslechterd de doorbloeding en verminderd zowel de algehele conditie als de conditie van je spieren. Een gezonde levensstijl met regelmatig bewegen, gezond gewicht en niet roken verminderd de kans op rugklachten.

4) Maak je rug sterk; een steuntje in de rug!

Als laatste kan je de spieren van de core versterken. De Core bestaat uit de rechte en schuine buikspieren, rugspieren, bekkenbodem en het diafragma (middenrif). Wanneer je deze spieren traint op uithoudingsvermogen, coördinatie en kracht vormen ze samen een korset waarmee je de wervelkolom kan beschermen en versterken. Bij sporten als Yoga en Pilates wordt er veel aandacht besteed aan het juist aanspannen van deze spieren. De fysiotherapeut kan je ook helpen deze spieren te trainen.

Wanneer je aandacht besteedt aan deze factoren verklein je de kans op het ontstaan van rugklachten, en vergroot je de kans op herstel bij bestaande rugklachten!

Heb je vragen, of wil je graag een afspraak maken om de rug te versterken, neem dan contact op met de praktijk! 033-2861983 of mail naar info@geeresteingroep.nl

Attachment